שילוב CBT והילד הפנימי במסע הגיבור: המודל הטיפולי המתקדם

ילדה קטנה עם עיניים כחולות ביטוי עמוק מייצגת את הילד הפנימי במסע הגיבור טיפול Cbt טריותרפיה
מסע הגיבור הוא תבנית אוניברסלית של טרנספורמציה המשלבת 12 שלבים המקבילים לתוכנית 12 הצעדים. שילוב גישת CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) עם עבודה עם הילד הפנימי ושלבי המסע יוצר מודל טיפולי מתקדם המוביל לשינוי עמוק ומתמשך. המחקרים מראים שגישה אינטגרטיבית זו מביאה לתוצאות מרשימות של שיפור בתהליכי החלמה מהתמכרויות וטראומות.

ניווט מהיר בעמוד

מדוע שילוב שלושה ממדים טיפוליים הוא המפתח להצלחה?

המחקרים הנוירולוגיים העדכניים מראים ששינוי פסיכולוגי עמוק דורש התייחסות לשלושה מערכות במוח בו זמנית: המערכת הקוגניטיבית (קורטקס פרה-פרונטלי), המערכת הרגשית (מערכת לימבית), והמערכת הארכיטיפית-רוחנית (רשתות נוירונים מורכבות). בני יעקב, מייסד ושותף במכללת טריותרפיה, מסביר: "כשאנחנו מטפלים רק ברובד אחד, השינוי יהיה חלקי וזמני. השילוב של CBT עם עבודה על הילד הפנימי במסגרת מסע הגיבור פונה לכל המערכות ויוצר טרנספורמציה אמיתית."

הטיפול האינטגרטיבי משלב CBT עם ריפוי הילד הפנימי באופן שמאפשר שינוי בו זמנית בדפוסי חשיבה הרסניים, בריפוי של פצעים רגשיים עמוקים, ובבניית מסגרת משמעות רוחנית לחיים. המחקרים של טריותרפיה מצאו שכאשר שלושת הרכיבים פועלים יחד, הזמן הנדרש לשינוי יציב מתקצר משמעותית לעומת גישות מסורתיות, והשמירה על השינוי לטווח ארוך משתפרת באופן דרמטי.

כיצד CBT משתלב עם מבנה מסע הגיבור בפועל?

השילוב בין כלי CBT לבין מבנה מסע הגיבור מתבצע דרך התאמה מדויקת של טכניקות קוגניטיביות לכל שלב במסע. חנן סלוק, שותף ומייסד טריותרפיה, מדגיש: "כל שלב במסע דורש כלים קוגניטיביים שונים. בשלב 'סירוב להרפתקה' אנחנו עובדים על זיהוי מחשבות קטסטרופליות ופחדים לא רציונליים, בעוד שבשלב 'המבחן העליון' אנחנו משתמשים בכלי CBT מתקדמים לעבודה עם אמונות ליבה והסכמות קוגניטיביות עמוקות."

הכלים הקוגניטיביים מותאמים לתוכן הרגשי של כל שלב במסע. בשלבי הפחד וההתנגדות אנחנו משתמשים בטכניקות CBT לטיפול בחרדה – נשימות מובנות, זיהוי מחשבות אוטומטיות, ויצירת תוכניות חשיפה מדורגת. בשלבי העבודה העמוקה, כמו "מבחן העליון", אנחנו עובדים עם שיטות קוגניטיביות לשינוי אמונות ליבה ובניית זהות חדשה וחיובית יותר.

שלב במסע כלי CBT ספציפי עבודה עם הילד הפנימי יעד טיפולי
סירוב להרפתקה זיהוי מחשבות קטסטרופליות הרגעת הילד המפוחד הפחתת התנגדות לשינוי
חציית הסף בניית תוכנית התנהגותית חיזוק האומץ הפנימי מחויבות לתהליך
מבחנים ובעלי ברית כלי התמודדות עם לחץ בניית רשת תמיכה פנימית התמודדות עם אתגרים
המבחן העליון שינוי אמונות ליבה ריפוי הטראומה המרכזית שחרור מדפוסים ישנים
הפרס חיזוק זהות חיובית אינטגרציה של הילד שלמות אישיותית
הדרך חזרה מניעת נסיגה יציבות רגשית שמירה על השינוי

הילד הפנימי כמוקד הטיפול במסע: מעבר מהישרדות לשגשוג

במרכז המודל הטיפולי המתקדם עומדת ההבנה שהילד הפנימי הוא הכוח המניע האמיתי מאחורי רוב הבעיות הפסיכולוגיות. ההתמכרויות, הטראומות, דיכאון וחרדה – כולם נובעים מניסיונות של הילד הפנימי להתמודד עם כאב, פחד או צורך שלא נענה. הילד הפנימי בוגר נתקע בדפוסי הישרדות שהיו רלוונטיים בילדות אבל הופכים להרסניים בבגרות.

השילוב של CBT עם עבודה עמוקה על הילד הפנימי מתבצע דרך שלושה שלבים מקבילים: זיהוי הפחדים והצרכים של הילד הפנימי, שינוי המחשבות ההרסניות שנוצרו בילדות, ובניית מערכת יחסים בוגרת וטיפוחית עם הילד הפנימי. תהליך זה מתבצע במסגרת של מסע הגיבור, כאשר הילד הפנימי הוא הגיבור האמיתי שצריך לעבור את המסע מהישרדות לשגשוג.

כמו שמסבירים במחקרי הפסיכולוגיה של הילד הפנימי, השלב המכריע הוא יצירת "ההורה הפנימי הטוב" – החלק הבוגר, החכם והטיפוחי שיכול לתת לילד הפנימי את מה שהוא באמת צריך: בטחון, אהבה ללא תנאי, הגנה, והכרה בערכו הייחודי.

ייצוג סמלי של ריפוי הילד הפנימי בטיפול משולב
ייצוג סמלי של ריפוי הילד הפנימי בטיפול משולב

כלים מעשיים לשילוב CBT והילד הפנימי במסע הטיפולי

המעבר מתיאוריה ליישום דורש פרוטוקול מעשי וברור שמטפלים ומחלימים יכולים להשתמש בו. במכללת טריותרפיה פיתחנו סדרה של כלים מובנים המאפשרים יישום המודל המשולב בצורה מדויקת ויעילה. הכלים מחולקים לשלושה ממדים מקבילים שעובדים יחד לאורך כל המסע.

כלי זיהוי ומיפוי: השלב הראשון כולל מיפוי מצב הילד הפנימי הנוכחי – אילו פחדים הוא נושא, אילו צרכים לא נענו, ואיך הם מתבטאים במחשבות ובהתנהגויות הרסניות. במקביל, אנחנו עורכים הערכה קוגניטיבית מקיפה לזיהוי דפוסי החשיבה הבעייתיים, עיוותי קוגניציה, ואמונות ליבה שליליות. השלב השלישי הוא מיקום במסע הגיבור – איפה האדם נמצא כרגע ואילו שלבים הוא צריך לעבור.

טכניקות עבודה יומיומית: התרגול היומיומי כולל דיאלוג מובנה עם הילד הפנימי – שיחה פנימית בין החלק הבוגר לחלק הילדותי שמתבצעת דרך כתיבה או מדיטציה מונחית. יומן CBT מותאם שבו מתעדים מחשבות, רגשות והתנהגויות, אבל עם התמקדות מיוחדת בזיהוי מתי הילד הפנימי "לוקח שליטה" ואיך אפשר להגיב אחרת. תרגילי הדמיה טיפולית</strong> שמשלבים הדמיות

מסע של הילד הפנימי חזרה אל החיים
מסע של הילד הפנימי חזרה אל החיים

מסע הגיבור עם עבודה ישירה עם הילד הפנימי.

בכל שלב במסע, הכלים מותאמים לתוכן הספציפי של השלב. לדוגמה, בשלב "חציית הסף" אנחנו עובדים עם תרגילי CBT לניהול חרדה מביצוע, שיחות עידוד עם הילד הפנימי המפוחד מהשינוי, ובניית טקסים סמליים המייצגים את המעבר לשלב חדש בחיים.

 

יישום המודל בטיפול בהתמכרויות: מהכחשה להחלמה

התחום שבו המודל המשולב מראה תוצאות מרשימות במיוחד הוא טיפול בהתמכרויות חמורות. השילוב של CBT עם עבודה עמוקה על הילד הפנימי במסגרת מסע הגיבור מתייחס לכל הרבדים של ההתמכרות בו זמנית. במקום להתמקד רק בהפסקת השימוש (שזה הרובד הקוגניטיבי-התנהגותי), אנחנו עובדים על ריפוי הפצעים הרגשיים שיצרו את הצורך להתמכר מלכתחילה.

ההתמכרות נתפסת כניסיון של הילד הפנימי לטפל בעצמו – להרגיע כאב, למלא ריק רגשי, או לברוח מפחדים ובושה עמוקים. במקום להילחם נגד ההתמכרות, אנחנו עובדים על הבנת מה הילד הפנימי באמת מחפש, ומוצאים דרכים בריאות יותר לתת לו את מה שהוא צריך. התהליך מתבצע במסגרת של שיטת 12 הצעדים, שמספקת מבנה מעשי ותמיכה קבוצתית.

בטיפולים שאנו מציעים בטריותרפיה בתחום ההתמכרויות מראים שכאשר אנחנו מטפלים בו זמנית בכל השכבות – הקוגניטיבית (CBT לטיפול ברצון ובמחשבות הרסניות), הרגשית (ריפוי הילד הפנימי), והרוחנית (מסע משמעות ותקווה) – הסיכויים להחלמה מתמשכת עולים באופן דרמטי. הקשר בין הילד הפנימי להתמכרות הוא המפתח להבנת מה באמת צריך לרפא.

מסע החלמה מהתמכרויות דרך טיפול אינטגרטיבי
מסע החלמה מהתמכרויות דרך טיפול אינטגרטיבי

הכשרת מטפלים במודל האינטגרטיבי: מיומנויות מתקדמות לעבודה משולבת

הכשרת מטפלים במודל המשולב של CBT, הילד הפנימי ומסע הגיבור דורשת מיומנויות מתקדמות מעבר להכשרה טיפולית מסורתית. המטפל צריך לשלוט בשלושה תחומים שונים ובעיקר – לדעת איך לשלב ביניהם בזמן אמת במהלך הטיפול. במכללת טריותרפיה פיתחנו תוכנית הכשרה ייחודית המתמחה בהכשרת מטפלים למודל זה, המשלבת הכשרה תיאורטית, התנסות מעשית, וליווי מתמשך.

מיומנויות קוגניטיביות מתמחות: המטפל צריך לשלוט בכלי CBT קלאסיים כמו זיהוי מחשבות אוטומטיות ועיוותי חשיבה, אבל במקביל לדעת איך להתאים אותם לתוכן הרגשי של כל שלב במסע. זה דורש יכולת לעבור בין רגישות גבוהה לילד הפנימי לבין עבודה קוגניטיבית מובנית. המטפל צריך ללמוד לזהות מתי הילד הפנימי "לוקח שליטה" על ההתנהגות, ואיך להשתמש בכלי CBT כדי לעזור לחלק הבוגר לחזור לפיקוד.

יכולות עבודה עם הילד הפנימי בהקשר קוגניטיבי: זהו אחד האתגרים הגדולים ביותר בהכשרה. המטפל צריך ללמוד לדבר עם הילד הפנימי של המטופל, להבין את השפה הרגשית שלו, ובו זמנית לעזור לבנות גשר לחלק הבוגר והקוגניטיבי. התהליך כולל למידת טכניקות דיאלוג פנימי מובנות, עבודה עם הדמיות טיפוליות, ושימוש בכלים יצירתיים לחיבור עם הילד הפנימי. המטפל צריך ללמוד להיות גם "ההורה הטוב" שמגן על הילד הפנימי וגם המדריך הקוגניטיבי שעוזר לשנות דפוסי חשיבה.

הכשרה במיפוי מסע הגיבור טיפולי: המטפל צריך לדעת לזהות באיזה שלב במסע נמצא המטופל, ואיך להתאים את הכלים הקוגניטיביים והעבודה עם הילד הפנימי לשלב הספציפי. זה כולל לימוד של כלי הערכה ייחודיים שנלמד בהכשרה המשולבת הילד הפנימי, 12 הצעדים וCBT בטריותרפיה, הבנת המעברים הקריטיים בין השלבים, ויכולת להנחות את המטופל דרך השלבים הקשים ביותר כמו "המבחן העליון" ו"הדרך חזרה".

הכשרת מטפלים במודל המשולב של CBT, הילד הפנימי ומסע הגיבור דורשת מיומנויות מתקדמות מעבר טיפולית המסורתי. המטפל צריך לשלוט בשלושה תחומים שונים ובעיקר – לדעת איך לשלב ביניהם בזמן אמת במהלך הטיפול. במכללת טריותרפיה פיתחנו תוכנית הכשרה ייחודית המתמחה בהכשרת מטפלים למודל זה, המשלבת הכשרה תיאורטית, התנסות מעשית, וליווי מתמשך.

התאמות המודל למצבים קליניים מיוחדים: גישה מתמחה

המודל המשולב מחייב התאמות ספציפיות למצבים קליניים שונים, כאשר השילוב בין CBT, הילד הפנימי ומסע הגיבור מקבל ביטוי שונה בהתאם לסוג הבעיה ולמאפיינים האישיים של המטופל. כל התאמה דורשת הכרה מעמיקה של האופן שבו המצב הקליני הספציפי משפיע על כל אחד משלושת הרכיבים במודל.

התאמה לפוסט-טראומה מורכבת (C-PTSD): במקרים של טראומות התפתחותיות או טראומה מורכבת, הילד הפנימי נמצא במצב של הקפאה רגשית עמוקה ופיצול פסיכולוגי. כאן המסע צריך להתחיל בשלבי בטיחות ויציבות בלפני המעבר לשלבי העבודה העמוקה. כלי CBT מותאמים לעבודה עם זיכרונות מפוצלים, הבניית רצף זהות, ועבודה עם מצבי דיסוציאציה. העבודה עם הילד הפנימי מתמקדת תחילה ביצירת בטחון פנימי בסיסי לפני כל עבודה על הטראומות עצמן.

התאמה להפרעות חרדה כרוניות: כאשר החרדה היא המצג הקליני העיקרי, הילד הפנימי בדרך כלל חי במצב של פחד תמידי ותפיסת עולם כמקום מסוכן. המסע כאן מתחיל בשלבי הרגעה ובניית בטחון, עם שימוש נרחב בכלי CBT לניהול חרדה – טכניקות נשימה, הרפיה מתקדמת, וזיהוי מחשבות חרדתיות. העבודה עם הילד הפנימי מתמקדת בהבנת המקורות הילדותיים של החרדה ובניית מנגנוני ביטחון פנימיים חדשים.

התאמה להפרעות קשב וריכוז עם רכיב רגשי: הילד הפנימי במקרים אלה לעיתים קרובות הוא ילד "פראי" ולא מאולף, שמחפש גירוי ופעולה כדי להתמודד עם כאב רגשי או משעמם. המסע צריך להיות יותר דינמי ופעיל, עם שילוב של תנועה, יצירה, ומשימות מעשיות. כלי CBT מותאמים לקצב מחשבה מהיר ולקושי בריכוז, עם דגש על טכניקות מיינדפולנס קצרות ויעילות ועבודה עם לוחות זמנים ויזואליים.

התאמה לדיכאון עמוק עם אובדנות: הילד הפנימי כאן נמצא לעיתים במצב של ייאוש מוחלט ורצון להפסיק לסבול. המסע צריך להתחיל בשלבי בניית תקווה ומציאת סיבות קטנות לחיות, לפני כל עבודה על שינוי עמוק. כלי CBT מתמקדים בזיהוי מחשבות אובדניות, בניית רשת ביטחון קוגניטיבית, ועבודה עם פעילויות נעימות קטנות. העבודה עם הילד הפנימי מתמקדת בהבנת הכאב העמוק ובמציאת דרכים עדינות להחזיר אליו רצון לחיות.

התאמה להתמכרויות למין או פורנוגרפיה: כאן הילד הפנימי משתמש במינות כדרך להתמודד עם בדידות, דחייה, או חוסר ערך עצמי. המסע כולל עבודה על בניית זהות מינית בריאה ויחסים אינטימיים אמיתיים. כלי CBT מתמקדים בזיהוי טריגרים מיניים, עבודה עם בושה וחרטה, ובניית דפוסי התנהגות חלופיים. העבודה עם הילד הפנימי חושפת את הצרכים הרגשיים האמיתיים מאחורי ההתנהגות המינית הכפייתית.

התאמה לשימוש בקנאביס רפואי ותלות: במקרים רבים, אנשים עם פוסט-טראומה מתחילים עם שימוש רפואי בקנאביס אך מפתחים תלות רגשית או פיזית. הילד הפנימי הפגוע רואה בקנאביס "תרופה" להרגעת הכאב והחרדה, אך בהדרגה נוצרת תלות שמונעת ריפוי אמיתי. המודל המשולב עוזר להבין מתי השימוש בקנאביס רפואי הופך לבעיה ומספק כלים חלופיים להתמודדות עם הטראומה. כלי CBT עובדים על זיהוי השימוש הכפייתי ובניית מנגנוני התמודדות בריאים יותר, בעוד שהעבודה עם הילד הפנימי מתמקדת במתן לו את הביטחון והנחמה שהוא מחפש באופן בריא יותר.

מחקרים וראיות: יעילות המודל המשולב בטיפול נפשי

התאמה לבעיות קשר והתמכרות יחסים: במצבים אלה הילד הפנימי משתמש במערכות יחסים כדי למלא ריקות רגשיות עמוקות, לעיתים ביצירת תלות רגשית או דפוסי חיפוש אישור אובססיביים. המסע כאן מתמקד בלמידת עצמאות רגשית ובניית זהות עצמית שאינה תלויה באישור חיצוני. כלי CBT עובדים על זיהוי דפוסי חשיבה תלותיים, עבודה עם פחד מנטישה, ובניית מיומנויות יחסים בריאות. העבודה עם הילד הפנימי מתמקדת בריפוי פצעי דחייה וחוסר אהבה מהילדות.

התאמה לאוכלוסיית בני נוער בסיכון: בני נוער עם בעיות התנהגות, שימוש בחומרים, או בעיות רגשיות חמורות זקוקים להתאמה מיוחדת של המודל. הילד הפנימי כאן הוא לעיתים ילד כועס ומורד, שמחפש דרכים לביטוי כוחו ועצמאותו. המסע צריך להכיל אלמנטים של הרפתקה ואתגר, לא רק עבודה פנימית. כלי CBT מותאמים לשפה ולתרבות של בני נוער, עם דגש על פרקטיות ועל קישור לחיים האמיתיים. העבודה עם הילד הפנימי מכירה בצורך הלגיטימי של הנער בכבוד, עצמאות, והכרה.

התאמה למטופלים עם רקע דתי או רוחני חזק: המודל מתאים במיוחד למטופלים עם רקע רוחני, כיוון שמסע הגיבור מכיל ממדים רוחניים טבעיים. כאן ההתאמה כוללת שילוב של מושגים ופרקטיקות רוחניות קיימות במסע, תוך כבוד למסורת הדתית של המטופל. כלי CBT מותאמים לכלול עבודה עם אמונות דתיות, הבחנה בין רוחניות בריאה לבין אשמה דתית הרסנית, ואינטגרציה של תפילה ומדיטציה בתהליך הטיפולי. העבודה עם הילד הפנימי מתחברת למושגים כמו נשמה, ניצוץ אלוהי, או טבע בודהא.

הממצאים הנוירולוגיים מעניינים במיוחד. מדידות fMRI שנערכו לפני ואחרי הטיפול הראו שינויים מבניים ברוב האזורים הרלוונטיים במוח: עלייה בפעילות בקורטקס הפרה-פרונטלי (אזור הקבלת החלטות), ירידה בפעילות באמיגדלה (מרכז הפחד), ושיפור בקישוריות בין האזורים השונים. השינויים האלה מעידים על שיקום אמיתי של תפקודי המוח, ולא רק שיפור זמני בסימפטומים.

מעקב ארוך טווח של שנתיים אחרי סיום הטיפול מצא שהשיפור נשמר ואף התחזק עם הזמן בקרב משתתפי המודל המשולב, בעוד שבקבוצות הביקורת נצפתה נסיגה חלקית בתוצאות. זה מעיד על כך שהמודל לא רק מטפל בסימפטומים אלא יוצר שינוי עמוק ויציב במבנה האישיות ובדפוסי ההתמודדות.

שאלות נפוצות

יש לכם שאלות נוספות? השאירו פרטים בטופס ואנחנו נחזור אליכם.

הזיהוי מתבצע דרך הערכה מקצועית ייחודית המשלבת מיפוי קוגניטיבי CBT עם מיקום במסע הגיבור ובדיקת מצב הילד הפנימי. במכללת טריותרפיה פיתחנו פרוטוקול ייחודי המשלב שאלון CBT מתקדם עם כלי מיפוי מסע הגיבור ואבחון רגשי של הילד הפנימי.

כל שלב במסע המשולב מאופיין בדפוסי חשיבה CBT ספציפיים ומצב רגשי מסוים של הילד הפנימי. לדוגמה, ב"סירוב להרפתקה" נמצא עיוותי חשיבה קטסטרופליים עם ילד פנימי מפוחד, בעוד ב"מבחן העליון" יש עבודה קוגניטיבית מתקדמת עם התמודדות עם טראומות ליבה של הילד הפנימי.

התהליך המשולב נמשך בדרך כלל 8-18 חודשים, כאשר העבודה האינטנסיבית על שילוב CBT עם מסע הגיבור והילד הפנימי נמשכת 6-12 חודשים. השלבים הראשונים (זיהוי דפוסי CBT וחיבור עם הילד הפנימי) נמשכים 2-3 חודשים.

התהליך כולל שלבים מקבילים: עבודה קוגניטיבית על שינוי דפוסי חשיבה, התקדמות בשלבי מסע הגיבור, וריפוי הדרגתי של הילד הפנימי. כל שלב במסע דורש כלים קוגניטיביים שונים ועבודה שונה עם הילד הפנימי.

המודל המשולב מותאם לגילאים שונים דרך התאמת כלי CBT, שינוי דרכי הגישה למסע הגיבור והתאמת העבודה עם הילד הפנימי. לילדים אנחנו משתמשים בכלי CBT ויזואליים, מסע הגיבור דרך משחק וסיפורים, ועבודה עם הילד הפנימי דרך יצירה.

בני נוער מתחברים במיוחד לשילוב CBT עם מסע הגיבור כמבנה זהות, והעבודה עם הילד הפנימי מקבלת משמעות מיוחדת בגיל זה. למבוגרים המודל מתמקד בעבודה קוגניטיבית מתקדמת, מסע גיבור מובנה יותר, ועבודה עמוקה עם הילד הפנימי שנפגע בילדות.

במקרי התמכרויות חמורות, המודל המשולב מתמקד בשלושה צירים: CBT לטיפול בחשיבות הרסניות ודפוסי התמכרות, מסע הגיבור כמסגרת משמעות ותקווה לתהליך הגמילה, והילד הפנימי כמקור האמיתי להתמכרות והמפתח לריפוי.

אנחנו מזהים שההתמכרות היא ניסיון של הילד הפנימי להתמודד עם כאב. כלי CBT מטפלים ברצון הכימי והמחשבות ההרסניות, מסע הגיבור נותן מבנה ומשמעות לתהליך הקשה, והעבודה עם הילד הפנימי מספקת את הריפוי הרגשי הבסיסי הנדרש להחלמה מתמשכת.

השילוב של CBT, מסע הגיבור והילד הפנימי יוצר סינרגיה טיפולית ייחודית שמתייחסת לכל הרבדים הפסיכולוגיים בו זמנית: הרובד הקוגניטיבי (CBT), הרובד הארכיטיפי-רוחני (מסע הגיבור), והרובד הרגשי-טראומטי (הילד הפנימי).

בעוד שטיפולי CBT מסורתיים מתמקדים בשינוי מחשבות, והעבודה עם הילד הפנימי מתמקדת ברגשות, המסע הגיבור מספק מבנה משמעותי שמחבר בין השניים. התוצאה היא שינוי עמוק יותר ויציב יותר, כי אנחנו פונים לכל המערכות הפסיכולוגיות שמעורבות בבעיה.

הצלחת המודל המשולב נמדדת בשלושה מישורים: שיפור קוגניטיבי (שינוי דפוסי חשיבה ויכולות CBT), התקדמות במסע הגיבור (מעבר מוצלח בין השלבים והשגת התובנות), וריפוי הילד הפנימי (שיפור ברגשות, בטחון עצמי ויכולת קשר).

המדידות כוללות כלי CBT מתוקננים לבדיקת שינויים קוגניטיביים, מפות מעקב אחר התקדמות במסע הגיבור, וכלי הערכה ייחודיים למצב הילד הפנימי. הסימנים הראשונים כוללים יכולת מוגברת לזהות ולשנות מחשבות הרסניות, תחושת כיוון ומשמעות בחיים, ויכולת גדולה יותר להרגיש ולהביע רגשות בצורה בריאה.

דילוג לתוכן